گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
نوشته شده در تاريخ شنبه 23 / 12 / 1390برچسب:, توسط کیا عشوری.kia ashoori |
کد خبر : 64475
۱۳۹۰/۱۲/۱۱  :زمان مخابره
۱۹ : ۲۹  :ساعت
حمایت صدای آمریکا از لیست مطهری و ...
جبهه مورد حمایت صدای آمریکا معرفی شد؛ انحرافی ، اصلاح طلبی و ...
علی رغم اینکه بر اساس گزارش ناظران انتخابات و همچنین تأکید کارشناسان بر پیشتازی گروه های اصول گرا در انتخابات آتی مجلس، صدای آمریکا قسمت اعظم زمان برنامه خود را به معرفی و بررسی نحوه حضور و موفقیت سه گروه دیگر یعنی اصلاح طلبان ، صدای ملت و گروه جبهه توحید و عدالت اختصاص داد.
به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، شبکه صدای آمریکا (VOA) برنامه "افق" 28 فوریه (9اسفند) خود را به موضوع انتخابات اختصاص داد.
علی رغم اینکه بر اساس گزارش ناظران انتخابات و همچنین تأکید کارشناسان این شبکه بر پیشتازی گروه های اصول گرا در انتخابات آتی مجلس، صدای آمریکا قسمت اعظم زمان برنامه خود را به معرفی و بررسی نحوه حضور و موفقیت سه گروه دیگر یعنی اصلاح طلبان ، صدای ملت و گروه جبهه توحید و عدالت اختصاص داد.
چنانکه کارشناس صدای آمریکا نیز در این برنامه تأکید کرد: «همیشه بحث و تحلیل و مبارزات انتخاباتی و تبلیغات انتخاباتی بر سر کسانی نیست که می دانند در انتخابات شرکت می کنند و یا شرکت نمی کنند و اگر شرکت می کنند، مشخصاً به چه کسانی و چه حزبی رأی خواهند داد.» بلکه: «تمام مبارزه انتخاباتی در کشورها و جوامع باز بر سر آن لایه های بینابینی است که یا تصمیم نگرفته اند و یا اگر تصمیم گرفته اند که شرکت کنند، نمی دانند به چه کسانی رأی بدهند.»
بر همین اساس صدای آمریکا، اگرچه بر تحریم انتخابات تأکید داشت، اما برای گروه هایی که هنوز برای حضور در انتخابات تردید دارند، پیشنهادهایی داشت.
"الهه بقراط" روزنامه نگار ساکن آلمان با دفاع از لیست منتسب به جریان انحرافی گفت: «پس از آنکه تعدادی از جریان انحرافی رد صلاحیت شدند آمدند و یک لیست دادند و یک سری اسامی [چهره های شناخته شده جریان اصولگرایی] را در آن گذاشتند که صاحبان آن اسامی آمدند و حضور در این لیست راتکذیب کردند. اولاً اگر یک گروهی و یک جمعی یا یک تشکیلاتی قرار باشد از یک لیستی دفاع کند و آن اسامی را در لیست خودش بگذارد و به طرفداران خودش بگوید به آن ها رای بدهید، خوب این حق آن ها است. کسانی که در این لیست ها قرار دارند نمی توانند بگویند چرا نام ما را در این لیست قرار داده اید. این ها می خواهند اعلام برائت کنند که ما به لیست جریان انحرافی وابسته نیستیم.»
"سیامک دهقان پور" مجری این برنامه نیز به صراحت نظر میهمان این شبکه را به سمت حمایت از افراد مورد نظر صدای آمریکا جلب کرد. دهقان پور افزایش احتمال موفقیت اصلاح طلبان حاضر در لیست صدای ملت را نه به خاطر شانس حضور در دو لیست که به خاطر حضور در کنار علی مطهری ارزیابی کرد! وی گفت: «اصلاح طلبانی که در لیست صدای ملت هستند شانس بیشتری برای حضور در مجلس از لیست جبهه مردم سالاری است به دلیل اینکه در کنار نام افرادی مانندآقای مطهری است.»
"مرتضی کاظمیان" فعال ملی- مذهبی در پاسخ به این اظهار نظر مجری صدای آمریکا در سخنانی که حاکی از حمایت وی از برخی گروه های حاضر در مبارزات انتخاباتی بود، تصریح کرد: «اینکه امیدوار باشیم برخی از نمایندگانی که در لیست مردم سالاری هستند و یا در لیست صدای ملت هستند می توانند یک اقلیت موثر در مجلس شکل بدهند کاملاً خوشبینانه است. جریان هایی که مستقل باشند یا گرایش به "مشایی" داشته باشند، در مجلس آینده کاملاً در اقلیت خواهند بود و مجالی برای پیگیری حقوق مردم را ندارند [!] و اقلیتی خواهند بود که نمی توانند تاثیر معنا داری بر خروجی های مجلس نهم بگذارند.»
"مجتبی واحدی" مشاور کروبی نیز در پاسخ به سؤالی در مورد مواضع علی مطهری در خصوص "ولایت فقیه"، با یادآوری نسبت او به عنوان فرزند شهید مطهری، وی را از برخوردهای احتمالی مصون دانست و با تشویق وی عنوان کرد: «این کارهای آقای مطهری در همین حد هم شجاعت است.»
گفتنی است چنانچه به نظر می رسد میهمانان صدای آمریکا نیز چنان که مدعی هستند باوری به تحریم انتخابات از سوی مردم ندارند از همین رو حمایت از جریان های مورد نظر خود را در لابه لای سخنان خود دریغ نمی کنند اگرچه گاهی به ضرورت آنکه این حمایت علنی نباشد، گاهی به نعل و گاهی به میخ می زنند.
http://www.jamnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=64475&Serv=26


-